Mälarcupen Sporting

Arrangörsguide

Denna guide är en vägledning för den förening som är medlemsförening till Mälarcupen Sporting och kommer arrangera minst 1 tävling under säsongen. För att bli medlemsförening kontaktar du Mälarcupen Sporting och meddelar ditt intresse.

Läs igenom tävlingsreglementena och följ dessa.
I dessa står information om det som är viktigt att tänka på inför och under en tävling.

Skyttesportförbundets webbsida finns också reglementet för Engelsk Sporting som tävlingens ansvariga behöver vara väl förtrogen med.

Utse tävlingsledare och övriga roller.

Inför tävlingen ska en tävlingsledare utses som är den som leder tävlingen och ansvarar för säkerhetsarbetet.

Utöver denna roll finns fler viktiga roller som ska vara förutbestämda när inte tävlingsledaren innehar dessa roller.

I dokumentet ”Rollfördelning och ansvar vid Mälarcupens tävlingar” finns en beskrivning på vad dessa roller och deras ansvar innebär. Du hittar dokumentet via denna länk »
Dokumentet finns också i vårt dokument-arkiv via menyn ”Mälarcupen -> Dokument”.

I god tid innan tävlingen ska också en tävlingsjury utses.
Den ska bestå av tävlingsledaren och 2 skyttar som inte är medlemmar i den arrangerande klubben.

Mälarcupens styrelse har valt ut ett antal skyttar som finns tillgängliga som jurydeltagare. Listan meddelas tävlingsledaren. Deltagarna i juryn ska kontaktas i förväg så att de kan finnas på plats i god tid.

Utlys tävlingen på SkytteTA.
I skyttesportförbundets kalender SkytteTA ska alla Mälarcupens tävlingar finnas utlysta och det är där alla skyttar med tävlingslicens anmäler sig.

För att kunna utlysa och administrera tävlingar måste din förenings IdrottOnline-administratör ge ditt konto rätt behörighet.

På förbundets webbsida finns flera guider i hur SkytteTA fungerar och hur du administrerar tävlingar. »

Kom ihåg att ange korrekta kontaktuppgifter på tävlingen så att prova på-skyttar kan anmäla sig till tävlingen. De kan inte anmäla sig via SkytteTA.

Bygg tävlingsbanan och planera tävlingsdagen.
Nu börjar det roliga arbetet – nu ska tävlingen skapas!

Tveka inte att ta hjälp av medlemmarna i er klubb som skjutit Mälarcupen tidigare.

Här på Mälarcupens webbsida har vi skapat en banläggningsguide med råd och förslag på hur man gör en tävling så bra som möjligt.
Här hittar du vår banläggningsguide »

Nu är också en bra tid att planera hur tävlingsdagen ska genomföras. Finns det parkeringsplatser? Finns personal till sekretariat, café och andra funktioner?

Tävlingsadministration.


Excel-filen / Mälarcupens resultathantering

Det är viktigt att ladda ner och testa denna fil i god tid innan tävlingen så att ni känner er bekväma med hur den fungerar. OBS: Filen fungerar bara på Windows-datorer.

I filen finns en flik döpt ”Anvisning”, här finns många svar på de frågor som kan uppstå.

Gör inte om någon funktion i filen då den innehåller flertalet macro-script för att den ska fungera korrekt.

Spara inte och använd inte testfilen till tävlingen.
Ta bort filen när du känner dig bekväm med hur den fungerar.

Se till att ni har laddat ner en helt ny fil från från vårt Dokumentarkiv som ni använder till tävlingens resultathantering. Glöm inte att ladda ner en ny csv-fil från SkytteTA efter att anmälningstiden har gått ut.


Efter avslutad tävling